Wat voor bedrijf je ook hebt, de kans dat je voordelen kunt behalen aan het gebruik van social media marketing is groot. Of je nu een zeer lokaal publiek aanspreekt (bijvoorbeeld in je eigen stad of wijk) of vanuit heel Nederland mensen aan je merk wilt binden, met social media lukt je dat geheid. Het is echter lang niet zo makkelijk als het lijkt om een succesvolle strategie op te zetten, zeker als je wilt gaan adverteren. Wil je weten wat het kost om daar hulp bij in te schakelen en hoe een social media marketingbureau te werk gaat? Lees dan hier verder en kom er achter wat de professional jou op dit vlak te bieden heeft.
Wat is social media?
Voor de mensen die zich afvragen ‘wat is social media?’ zullen we eerst even uitleggen wat de term betekent. Het is in feite een overkoepelende term of verzamelnaam voor alle online platformen waar mensen een profiel kunnen aanmaken en met elkaar kunnen verbinden. Dit kun je doen door eigen content te delen, zoals foto’s, video’s en stukjes tekst. Anderen kunnen daar vervolgens op reageren of de content liken, en dat is wat het ‘social’ maakt. Je krijgt door social media te gebruiken vaak een kijkje in iemands leven, achter de schermen bij je favoriete merk of spot er de nieuwste producten of diensten van een bedrijf waar je fan van bent. De mogelijkheden voor het delen van content zijn eindeloos, en dus is het niet gek dat er vele marketingbedrijven gespecialiseerd zijn in social media marketing.
Hoe ziet je doelgroep eruit?
Welk platform je ook kiest, het is belangrijk dat je je in probeert te leven in jouw (potentiële) klant. Probeer zo exact mogelijk te bepalen hoe je doelgroep eruit ziet, dus welke leeftijdscategorie het betreft, of het mannen, vrouwen of beiden zijn en op welk platform deze groep vooral actief is. Over het algemeen zit vrijwel elke generatie op Facebook en Twitter, zakt de leeftijd op Instagram gemiddeld gezien iets en wordt TikTok juist door een opvallend jonge doelgroep gebruikt. Pas je content hierop aan.
Hoe maak je de ideale post voor social media?
Nu je weet wie je wilt aanspreken is het tijd om je post vorm te geven of te schrijven. Houd daarbij in gedachten dat je hoe dan ook meerwaarde moet bieden aan de lezer. Wat heb je te bieden? Waarom zouden ze liken, reageren of volgen? Om meer reacties uit te lokken kun je een vraag stellen of mensen een poll laten invullen. Ook humor werkt vaak erg goed, zeker als mensen zich kunnen herkennen in een door jou geschetst scenario. Wees creatief en probeer veel uit. Bij Social Media Marketing is het namelijk vaak even zoeken naar de juiste tone-of-voice, maar met veel experimenteren kom je er wel.